Wil je iets onder de aandacht brengen bij journalisten, dan maak je persberichten. Ik heb in mijn leven duizenden persberichten gelezen en ik weet dus wat werkt. Gemiddeld nemen redacteuren tien seconden om een persberichten te beoordelen. Reclameteksten vallen af, wollige teksten ook. Berichten die als kop het woord ‘Persberichten’ hebben zijn al minder interessant ;-). Opvallen is belangrijk. Het liefst leest een journalist nieuws. Nieuws is: iets wat een ander nog niet bedacht heeft, de grootste recordpoging, een nieuwe uitvinding, een belangijke gebeurtenis. Of, in de woorden van Henk van der Meijden: het aantal doden gedeeld door de afstand.
Welk thema voor persberichten?
Samen denken we na welk thema geschikt is voor een persbericht. Wil je een kantoorpand openen? Misschien is het wel het grootste in de regio. Komen er werkruimtes voor starters? gebruik dan informatie uit de media over de positie van startende ondernemers in de huidige economie. We verzamelen samen de informatie die nodig is voor het maken van de tekst, en kort daarna lever ik de tekst voor een of meerdere persberichten. Eventueel kan ik adviseren bij het kiezen van de juiste media.
Tip: Wees bereikbaar
Als je een telefoonnummer onder je persbericht zet voor meer informatie, zorg dan dat iemand de telefoon in kwestie opneemt. Belangrijker nog: zorg dat degene die de telefoon opneemt de vragen van journalisten kan beantwoorden. Liefst voordat de activiteit in het persbericht plaatsvindt. Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht, maar ik schat dat journalisten zeker in een kwart van de gevallen serieus speurwerk moeten verrichten om iemand te vinden die voor de hand liggende vragen kan beantwoorden.
Hier onder een buitengewoon geestige hartenkreet van de Gentse journalist Frank de Graeve over slechte perberichten. Ter lering ende vermaak.
http://perspectief.wordpress.com/2008/04/15/slecht-persbericht-goed-gelachen/