Mensen maken zichzelf wijs dat ze niet weten wat ze willen met hun leven. Ze gaan op wereldreis om erover na te denken en weten het bij thuiskomst nog steeds niet. Gekmakend is het. Je bent een volwassen mens, en toch kun je niet goed op jezelf reflecteren. Hoe komt dat?
We worden opgevoed met het idee dat je baan de vervulling is van een gekoesterde wens en tegelijk de uitdrukking van de kern van je persoonlijkheid. Ga er maar aan staan. Dat is nogal wat. Wat we meestal doen als we nadenken over onze toekomst (ik wel, en veel van mijn klanten ook) is piekeren. In je hoofd zitten, om het maar eens wollig uit te drukken. Maar overtuiging zit in je hart en in de dingen die je graag doet. Dus maak een lijstje van de dingen waarbij je merkt: dit gaat lekker! Hier krijg ik roze wangen van en veel energie! Het kan iets simpels zijn als het openslaan van een nieuw boek (die heerlijke geur!), maar ook grotere dingen verdienen aandacht: veel mensen helpen graag een ander. Dan is het de kunst om dat te zien, en niet teveel op details te letten. Het gaat dus niet om het pannetje soep dat je naar de buurvrouw brengt, het gaat om haar blijdschap. Zoek voor jezelf de richting waarin je je graag beweegt.
Zijn er ook dingen waar je boos van wordt? Om deze zin moet ik ineens enorm lachen omdat ik Ernie voor me zie, die deze vraag aan Bert stelt. De reactie van Bert kun je uittekenen, die hoef ik je niet te geven. Je begrijpt: ik ben nogal associatief van aard. Mijn hoofd lijkt op dat van Amelie, uit de gelijknamige Franse film van een paar jaar geleden. Ik word boos van lelijkheid, onfatsoen, afgebroken communicatie en bazig gedrag. Dat maakt het gelijk een stuk makkelijker om te zien waar ik blij van word: een goed gesprek, mooie foto’s maken, mensen in het zonnetje zetten met mijn teksten en werken als zelfstandig ondernemer.
Als ik webteksten of een toespraak voor je zou schrijven, zou ik dit soort vragen aan je stellen. Om je te helpen open te staan voor je eigen drijfveren. Want als je iets uitdraagt waar je helemaal achter staat, dan voelt je klant dat. Hij of zij vertrouwt je, omdat je je openstelt en eerlijk bent over wat hij/zij kan verwachten en wat niet. Bij mij moet je bijvoorbeeld niet zijn voor het bijhouden van lijstjes of het maken van timesheets voor goed geplande social mediacampagnes. Ik kan je socials bijhouden, maar vanuit de inhoud. Heb je nieuws en wil je iets bereiken? Dan gaan we aan de slag. Voor echte campagnes kan ik je goede collega’s aanbevelen.
Binnenkort ga ik een presentatie houden voor een groep zelfstandige ondernemers. Ik zit al de hele middag te dubben wat ik ze allemaal voor grotemensenwijsheden ga vertellen. Wat weet ik nou helemaal? Ik beweeg het liefst mee met klanten, doe suggesties als ze even vastlopen in hun verhaal. Kan dat ook met een groep? Ik ga het gewoon proberen. Ga ze vragen wat ze het liefste doen in hun werk, en waar ze blij van worden. Hebben ze mooi een beginnetje als ze een nieuwe website gaan maken.
Geef een reactie