De Remonstranten Oosterbeek vroegen me in oktober vorig jaar hun pr te doen. Doel was de bekendheid van deze vrijzinnige kerk te vergroten. Aangezien ik zelf nogal van feestjes houd, stelde ik voor een feest te organiseren waar de Remonstranten zich konden presenteren. Van tevoren maakte ik welkomstpakketten. Voor elke vriend van de Remonstranten een, en eentje om uit te delen aan iemand die de kerk minder goed kent.
Dat sloeg aan: van jong tot oud kwamen mensen enthousiast vertellen aan wie ze het pakket hadden gegeven en hoe erop was gereageerd. In het pakket had ik onder meer een vrij(zinnig) kaartje gedaan waarmee mensen naar een film, lezing of concert van de Remonstranten konden. Dat leidde tot hilarische telefoontjes van bezorgde kerkenraadsleden die vreesden dat er honderden mensen op het Filmhuis zouden afstromen. Dat bleek mee te vallen.
Het feest was een doorslaand succes. Ik vroeg mensen tussen de 30 en 50 jaar of ze wilden helpen met de organisatie, omdat de doelgroep van de wervingscampagne in die leeftijdscategorie ligt. Motivaction ontdekte dat in die groep de behoefte aan een moderne spiritualiteit het grootste is. Niemand zei ‘Nee’. We bestelden kramen, vuurschalen voor een warm welkom, bedachten posters, flyers en knutsels met een engel als thema. We koppelden de landelijke campagne van de Remonstranten met als thema ‘Geloven begint bij jou’ aan ons eigen thema: het werd een markt van spiritualiteit en verdraagzaamheid.
Het was magisch om alle fantasie die ik in het ontwikkelen van nieuwe concepten stopte daadwerkelijk te zien ontstaan. Het was voor het eerst dat ik op zo’n schaal mensen enthousiast zag worden over wat ik de wereld in stuurde. Als je een verhaal schrijft, zie je de reactie van de lezer meestal niet. Ik zette bij het organiseren in op het proces: een kerkelijke gemeente betekent samenwerken en het beste in elkaar en jezelf naar boven halen. Dat was leidend voor de manier waarop ik de groep vrijwilligers aanstuurde. Ik vroeg in de eerste vergadering naar ieders talenten. In het begin reageerden mensen onwennig, maar later kwamen ze naar me toe met het verzoek een bepaald talent te benutten, of een ander te vragen voor een bepaalde taak, omdat die er beter in was. Dat was geweldig en zorgde voor een respectvolle en creatieve sfeer.
De zaterdag van het feest sneeuwde het als een dolle, iedereen hield zijn hart vast. Een uur voor aanvang van het feest werd het zonnig en droog. We hebben in de kleine kerk ruim honderd bezoekers ontvangen, van wie een derde deel nieuw. Veel mensen hebben gesprekken gevoerd over hun geloof en zich verdiept in kringen, films en de agenda van de komende maanden. Veel mensen gaven aan zeker terug te komen. Bij de borrel na afloop ontstond bij de vermoeide teamleden meteen het idee voor een tweede feest. Een nieuw elan is geboren.
Martine Hemstede, 31 januari 2015
Goede blog! Ben benieuwd naar de ervaringen op het tweede feest.